Nyt meillä sitten alkoi työssäoppiminen aina toukokuun loppuun saakka. Olen työssäoppimassa Hämeenlinnan Hotelli Emiliassa. Kirjoitan joka viikon päätteeksi blogiin mitä olen saanut tehdä ja mitä olen oppinut. Kirjoitan tänne myös työtuntini, että pysyn niistä perillä. Saamme myös joka viikko erilaisia tehtäviä, jotka kirjoitan joka viikon yhteenvetoon.
Ensimmäisenä päivänä kaikki oli melkomoista katselemista ja hotellissa kiertelyä. Sain käydä katsomassa minkälaisia ovat hotellin superior- sekä suitehuoneet. Alla ottamani kuva on yhdestä standard tasoisesta hotellihuoneesta Hotelli Emiliassa.
Harjoittelin viikon ajan aulabaarin kassan käyttöä, sekä pääsin harjoittelemaan vastaanottoa ja Hotellinxin käyttöä. Aluksi se oli vaikeaa mutta nyt viikon loputtua olen päässyt edes jotenkin jyvälle siitä. Sain vastata jopa muutamaan puheluun, mutta nekin sujuivat lopulta ihan hyvin. Perjantaina kävin katsomassa millaista viikonloppuisin auki oleva Emilia Klubi näytti. Alla onkin kuva paikasta. Todella viihtyisä.
Työtunnit:
- 7.4. 8-15 = 7h
- 8.4. 8-15 = 7h
- 9.4. 14-21= 7h
- 10.4. 14-21 = 7h
- 11.4. 14-21 = 7h
- = 35h
Työtuntien yhteenveto: 35h / 245h
Viikon blogitehtävä
PEREHTYMINEN TYÖSSÄOPPIMISPAIKKAAN1. Taustatietoja yrityksestä / organisaatiosta / järjestöstä
• Omistaja tai ylläpitäjä Omistajana toimii Veikko Lindholm. (Hotelli kuuluu Tawastia Groupiin.) Hotellijohtajana toimii Pia Ryöppy
• Toimiala Majoitus- ja ravitsemistoiminta sekä kokouspalvelut
• Perustamisvuosi Hotelli on perustettu vuonna 1987 mutta omistajien vaihtuessa vuosien varrella, hotelli sai nimen Emilia vuonna 2006.
2. Liikeidea ja toiminta-ajatus Liikeideana on tarjota asiakkaille majoitus/yöpyminen kodikkaassa huoneissa. Hotelli tarjoaa majoituksen lisäksi kahvila-baarin ja yökerhon. Lisäksi hotellissa on kokouskabinetti 20 henkilölle.
3. Yrityksen / organisaation / järjestön henkilökunta: koulutus, työkokemus. Mitä taitoja työntekijän tulisi hallita ammatillisen koulutuksen jälkeen?
• Koulutus/työkokemus? Respassa ollessa vastaanottovirkailijan koulutus, tai aulabaarissa/terassilla tarjoilijan tai baarimikon koulutus.
• Mitä taitoja työntekijän tulisi hallita? Työntekijän hotellissa on osattava hoitaa hotellin vastaanoton päivittäiset tehtävät sekä myydä ja välittää asiakkaille hotellin tuotteita ja palveluja. Hänellä täytyy olla myös valmiudet hoitaa kokouspalvelutehtäviä. Lisäksi häneltä vaaditaan edellä mainittujen ominaisuuksien lisäksi erityisesti kielitaitoa, hyviä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä aktiivista kiinnostusta ympäristön ajankohtaisiin tapahtumiin.
4. Ota selvää seuraavista asioista
• Miten yritys / organisaatio / järjestö on määritellyt toiminnan laadun ja miten sitä seurataan? Toiminnan laatu pitäisi olla erinomaista. Sitä seurataan asiakaspalautteiden perusteella.
• Miten henkilökunnalle tiedotetaan yrityksen asioista? Järjestämällä kokouksia ja informoilla respan työntekijöiden ilmoitustaululla tai tietokoneella.
• Miten uusien työntekijöiden perehdyttäminen toteutetaan? Entiset työntekijät sekä pomo perehdyttävät
• Miten yrityksessä huolehditaan henkilöstön työhyvinvoinnista? Virkistyspäivillä, tai annetaan alennuksia Tawastia Groupin palveluihin
• Millainen on yrityksen imago (yrityskuva) ja miten sitä tuodaan esille? Hotelli painottaa olevansa kodikas pieni hotelli, josta saa ystävällistä palvelua. Imagoa tuodaan esille hotellin nettisivuilla sekä facebook yhteisössä jota päivitetää tarpeen tullen.
Hei Minni, hienoa :)! Hyvin olet päässyt töihin kiinni ja hyvin erilaisia töitäkin. Niin sitä parhaiten oppii. Tosi kiva, kun olet ottanut blogiisi myös kuvia mukaan. Jatka samaan malliin. Oletko ehtinyt selvittämään vastauksia niihin ensimmäisen viikon tehtäväkysymyksiin? Yritin etsiä vastauksia, mutta en löytänyt. Voi kyllä olla, että en osannut etsiä oikeasta paikasta ;) Ellet vielä ole ehtinyt tehdä, niin tee sitten kun ehdit. t.Päivi
VastaaPoista